söndag 12 februari 2012

Gymnastiskt självmordsförsök.

Jag har ju bott i Japan. Även läst Japanska på universitet. Det hjälpte tydligen inte.
Idag har jag tränat Tabata som är en japansk träningsform.
Jag tyckte det lät mysigt och snällt.
Det var det inte.


Tabata är uppenbarligen synonymt med Kamikaze. Den svenska översättningen torde närmast vara; "Utdraget och smärtande självmordsförsök i grupp ackompanjerat av discomusik". Bara så att ni vet. Min rumpa vet och resten av min kropp hade också vetat det om den fortfarande hade varit funktionell med känsel. Det är den inte. Den är sargad, trasig och trött. Om jag inte haft så förbannat ont i varenda muskel, inklusive käkmuskeln, hade jag tröstätit en kebabrulle. Det går inte. Vatten med sugrör? Kanske. Jag ska prova när jag kan andas igen.


Dagens " Note to myself"- Google innan varje träningspass som verkar tillsynes ofarligt.


Armarna går inte att lyfta över midjan, fötterna vill inte lyfta från underlaget och ryggen orkar knappt hålla mig upprätt. Nu ska jag beställa en taxi till brevlådan, sen ska jag ringa grannen och fråga om hon kan komma och sätta på mig skorna. Vi hörs.





Tabata är en högintensiv intervalltränings form som ligger under träningsformen H.I.T – High Intensity Training. Intervallformet som ursprungligen skapades av den japanska forskaren Dr. Izumi Tabata består av 20 sekunder hög intensivt träning (så hårt du kan pressa dig) följt av 10 sekunders vila. Upprepas i fyra minuter under hela passet. 

Tabata-metoden är lätt att förstå och tillämpa, men det är viktigt att påpeka, det är inte lätt att göra och rekommenderas inte för otränade nybörjare! Tabata träning vara brutal! Jag har kört detta med vältränade fotbollspelare och det är inte många som klarar av att köra igenom de fyra minuterna som Dr. Tabata rekommenderar. Därför är det nödvändigt att gradvis utveckla (periodisera) Tabata träningen. 
Med detta sagt, progression eller ingen progression, för att använda Tabata-metoden med framgång måste du vara beredd att arbeta hårt. Lånat av www.amplius.se.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar