onsdag 7 december 2011

Klurigt.

Facebook är ju ett av nutidens mest "hypade"internetfenomen.
Facebook ger oss möjlighet att beundra, begrunda, hata, älska och "stalka" folk i vår närhet...med omnejd. Facebook gör det sociala svårt och lätt; "Jag vet att han är singel för så står det i hans info på fb", "Jag vet att hon är kompis med henne för så står det på fb". Han sa att han ville ses, men nu står det "Död i soffan @ min lägenhet på fb".

Jag har fyra vänner. Fyra vänner som jag skulle ge mitt liv för. Kanske sex, men då skulle jag sträcka mig till att ge en arm, eller ett ben.
På facebook har jag över femhundra vänner. Jag vet flera som har över fyratusen vänner på facebook. Jag vet också att dom går och lägger sig ensamma. Jag vet att flera av dom är olyckliga. Facebook är ingen garanti för ett rikt socialt liv, men däremot en utopi. Vem skulle inte vara överlycklig om dom hade flerdubbla dussin med nära vänner? Eller?

Jag har bott i Japan. Jag har även bott i Canada och delat lägenhet med ett helt fotbollslag av japaner. Jag älskar dom. Innerligt. Därför har jag flera japanska vänner på Facebook. Jag tycker oerhört mycket om dom, allihopa. Vi har en historia. Vi har också ett socialt problem- vi talar inte samma språk.

Jag kommer nu till slutsatsen; Idag hade en av mina japanska vänner gillat min status. Varför? "För att?" eller "varför inte?" Vet inte. Svårt fall doktorn grät;

STATUS
"Nu gör jag helg. I princip. Åtminstone mentalt. Fysiskt har jag ett par dagar kvar. Jag hör ju själv att det inte låter helt ok att skriva som sjuksköterska, men jag tycker att ni kan ta lite eget ansvar och hålla era gallor, tarmar och kärl i brukligt skick till på måndag, minst. Ärlighet varar längst, frihet under ansvar och ett äpple om dagen håller doktorn borta, så är iallafall jag uppfostrad. Det är bara att hoppas att ni också är det.

Fotnot. Jag ljög, jag gör helg på riktigt, men jag var bara rädd att den svenska avundsjukan skulle växa i er när jag vet att dom flesta av er har tre dagar kvar till helg. Provokativt."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar