onsdag 4 januari 2012

Användbart värdelöst vetande.

Ibland undrar jag om inte hjärnor kan bli mättade, överinformerade. Sitter och pluggar och kan bara inte banka in dom där 7,5 poängen vetenskaplig metod i min arma hjärna. Jag skulle behöva rensa hårddisken, börja på ett nytt blad. Det pågår ett inbördeskrig i min hjärna. 
Jag läser;
"Hur ser en normalfördelningskurva ut"
Jag tänker;
"Var det den där klockformade kurvan, den som var symetrisk och byggde på median och percentiler?" Nej, vad faan. Tänk att Burkina faso är före detta Övre volta och att det bestod av tre kungadömen innan kolonisationen. Kanske var den där normalfördelningskurvan s-formad? Vad hette kungadömena nu igen? Nej, kurvan måste bygga på medelvärde och standardavikelse. Wogodogo var nog huvudstaden. Jag undrar om en variansanalys räknas till de kvantitativa metoderna? Var det Tengkodogo och Yatenga?  


När jag var liten läste inte min pappa godnattsagor som Klas klättermus eller Snövit. Istället lärde vi oss sådana där Burkina faso-grejer och även hela världens flaggor. Jag vet alltså att Kiribati har hav, fågel och sol på sin flagga istället för att kunna namnen på dom sju dvärgarna...


Imorse fick jag ett märkligt telefonsamtal;


-Hej! Det var från Leksands if, jag söker chefen.
-Ja, det är jag det.
-Jag trodde du skulle vara en man?
-Jag trodde Tommy Salo skulle vara längre.
-Va? Jag har nog ringt fel.
-Det tror jag bestämt.



Det här samtalet var den ultimata droppen, inte för att jag vet att Tommy Salo har tackat ja till att bli sportchef för Leksands if, utan för att jag faktiskt vet att han är 183 cm lång....
Detta utan att vara det minsta intresserad av hockey. 
Jag skulle ha mycket mera nytta av att veta hur en normalfördelningskurva ser ut.
Ctrl-alt-delete, någon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar