fredag 19 augusti 2011

Varför är det så skönt med ett bakisknull?

Ica är helt enkelt händelsernas Mecca. Var där och köpte mynta och hallon. Snus också, bara för att toppa den Norrländska stilen. Där stod hon, kvinnan som snart skulle få mig att tappa hakan. Mörkhårig och sådär trivselfylld av wienerbröd. Jag ställer mig så försynt jag kan lagom långt bakom henne. Hon håller på att fylla på snusautomaten. Hon arbetar på ett sätt som jag då trodde var energiskt, dock lite mot det maniska hållet. Det skulle inom en millisekund visa sig att det inte var det minsta energiskt. Hon arbetade till brädden fylld av ilska. Hon vänder sig om, artig som jag är uppfostrad bländar jag henne med ett filmstjärneleende. Det hade jag inte mycket för. Hon spänner sina stålgrå ögon i mig och sliter lappen med snuskoden ur min hand. Samtidigt halvskriker hon; Jag är så jävla less på det här stället! Jag finner mig och mumlar lite försynt något i stil med; Jasså, det säger du... Rappt halvskriker hon; Ja, det är ett jävla skitställe detta!! Här börjar jag känna mig någorlunda illa till mods och vågar knappt öppna munnen när jag väser; Jahaja, det är det alltså? Vi står där och väntar på att snusdosan skall hitta sin väg genom apparaten och ut i luckan. Hennes kroppshållning är nu mer djurisk och jag kniper ihop läpparna av rädsla för att hon ska tro att jag är kaxig för att jag visar tänderna. Efter vad som känns som sex terminer rymdforskning med en etta i matematik att stoltsera med, så trillar dosan äntligen ned i luckan. Jag andas ut och böjer mig för att ta ut den. Hon hinner före. Hon raffsar ut dosan ur facket och halvt trycker, halvt slänger den i handen på mig. Avslutningsfrasen innan hon snurrar runt på sina nötta Birkenstock är; Så jävla skönt att slippa den här skiten, sista dagen idag. Nytt jobb på Måndag! Jag tror jag skulle varit en medmänniska där och helt sonika gått ut till bilen och hämtat Bacardiflaskan och gett den till henne tillsammans med hallonen och myntan. Jag tror hon var i mycket större behov av den än jag. En rejäl fylla, en bakfylla och sen ett hederligt bakisknull av gubben sin. Det är just det hon skulle behöva, förutom lite lektioner i vett och etikett förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar